První zastávkou byl NaFilM, moderní muzeum, které interaktivním způsobem přibližuje kouzlo filmové tvorby. Muzejní instalace propojovaly historii se současnými technologiemi. V rámci komentované prohlídky se žáci seznámili s experimenty se zrakem, které vedly k vynálezu filmu a mezipředmětově se dostali k J. E. Purkyňemu Děti byly aktivně zapojené v rámci interaktivní expozice.
Velkým lákadlem se stalo ruchové studio, kde si každý mohl na vlastní kůži vyzkoušet, jak se vytvářejí zvukové efekty k filmům. Kreativitě se meze nekladly, nic nebylo špatně a vznikly tak 2 doberské originální zvukové stopy k animovanému filmu. V závěru návštěvy NaFilmu byla možnost vytvořit si vlastní animační film. Žáci oživovali dvě postavičky pomocí různých animačních technik. Se svou prací byla celá skupina spokojená a p. lektorka nám následně elektronicky zaslala výslednou práci. Realizace samotné animace je časově i tvůrčím hlediskem velmi náročná práce. Žáci si uvědomili, že za každou vteřinou animace se skrývá mnoho hodin práce a kreativního přemýšlení.
Po krátké pauze na svačinu jsme se přesunuli do Muzea fantastických iluzí. Zde na žáky čekal úplně jiný svět – svět optických klamů a neuvěřitelných iluzí. Interaktivní exponáty doslova mátly smysly a vytvářely zábavné situace. Žáci se s chutí fotili v obrácených místnostech, u nekonečných studní a s dalšími fascinujícími iluzemi, čímž si procvičili své logické myšlení a schopnost vnímat realitu z různých úhlů pohledu.
Celá exkurze byla nejen zábavná, ale i velmi poučná. Žáci si rozšířili své znalosti o filmové tvorbě, algoritmizaci (při vytváření animací a pochopení principů fungování filmových triků), v základech ovládání animačních softwarů, logických hrách (při řešení optických klamů), orientaci v prostoru a práci s daty (jak zjistit číslo vagónu našeho vlaku, ze kterého nástupiště odjíždí vlak, kolik máme času, je hlášeno omezení v dopravě, …).
Děkujeme Klubu rodičů při ZŠ Dobrá, který tuto akci finančně podpořil.
Mgr. Michaela Kuboňová
Krátká videoukázka: