Jelikož se v hodinách přírodopisu právě učili o základních zásobních látkách rostlin, přirozeně se nabízelo, aby prozkoumali škrob. Žáci již vědí, že škrob je především uložen v hlízách a semenech rostlin, což vedlo k otázce: Ve kterých potravinách najdeme škrob?
Žáci měli před sebou 14 vzorků základních potravin a jejich úkolem bylo odvodit, kde je škrob přítomen. Poté své odhady testovali jednoduchým pokusem s použitím jódu. Když se jód zbarvil do modra, potvrdilo to přítomnost škrobu v potravině.
V druhé části lekce žáci získávali škrob z brambory. Nastrouhali bramboru, nechali ji ve vodě trochu odležet, a poté na dně misky objevili škrob. Tento škrob následně přefiltrovali, aby získali čistý škrobový sediment. Co se stane se škrobem v teple? V kádince s vodou zahřívali získaný škrob, který postupně zhoustnul. Tento proces jim ukázal, jak teplota ovlivňuje vlastnosti škrobu.
Na závěr se žáci přesunuli do školní kuchyňky, kde se zaměřili na praktické využití škrobu v kuchyni. Připravili si vanilkový pudink, čímž si názorně ověřili, k čemu se škrob používá například v kulinářství.
Díky této lekci žáci získali nejen hlubší porozumění tomu, jak a kde se škrob v přírodě nachází, ale také si prakticky vyzkoušeli jeho získávání a využití. Výsledkem nejsou jen nové znalosti o škrobu, ale také radost z objevování a praktických zkušeností. Naši mladí badatelé teď přesně vědí, odkud škrob pochází a jak může být užitečný nejen v přírodě, ale i v kuchyni.
Mgr. Radana Nohlová