Na začátku letošního školního roku naši žáci poprvé usedli v nové jazykové učebně financované z projektu Bezbariérové úpravy a jazyková učebna v ZŠ Dobrá (Reg. číslo:CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_066/0005779), který je spolufinancován z EU, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), a začali využívat špičkové technologie ke studiu anglického a německého jazyka.
Jan Amos Komenský napsal, že není dobré zoufat si nad pokrokem. Na naší škole se dlouhodobě nejen technologického pokroku nebojíme, ale snažíme se v rámci možností držet krok s dobou a obohacovat výuku dětem pomocí moderních pomůcek. Dlouhodobě tak práci v hodinách zpestřují interaktivní tabule, počítače a tablety, což v konečném důsledku vede nejen k lepší ICT gramotnosti našich žáků, ale k celkovému zkvalitnění jejich přípravy na další studium a život v moderní době.
Co tedy přesně všechno nabízí nová jazyková učebna? Základem je unikátně navržený systém Robotel, kdy vyučující má k dispozici dva monitory a interaktivní tabuli k řízení hodiny, každý žák pak sedí u svého počítače vybaveného sluchátky a dalšími podpůrnými systémy. Učitel může žákům v systému vytvářet pomocí široké škály šablon množství úloh na procvičení všech dovedností potřebných pro zvládnutí cizího jazyka – poslech, čtení, psaní a mluvení. Použitý software dokonce dokáže žákům opravovat chybnou výslovnost. Učitel má k dispozici řadu nástrojů, jak práci žáků individualizovat s přihlédnutím k jejich potřebám, je například velmi snadné řídit rozhovory mezi žáky a korigovat jejich práci. V nové učebně tak rádi mluví cizím jazykem i žáci, kteří se v běžné hodině ostýchali projevit. Veškerá práce žáků se automaticky ukládá a děti k ní mají přístup i z domácích zařízení. V součtu pak žáci pracují mnohem intenzivněji než během běžných hodin a vyučující mají lepší zpětnou vazbu o potřebách svých žáků.
V našem výčtu jsme možnosti nové učebny nevyčerpali ani zdaleka, žáci i vyučující si na novou techniku stále ještě trochu zvykají a objevují nové způsoby práce v hodinách. Učitelé se pravidelně školí, aby dokonale zvládli používání nového hardwaru i softwaru a seznamují se také s novými aplikacemi, které výuku dále posouvají do říše science fiction. S trochou nadsázky se dá říct, že nová jazyková učebna a nové přístupy k výuce cizího jazyka, které s sebou učebna přináší, ukazují cestu, kterou by se v době informační a technologické revoluce mělo naše vzdělávání vydat. Výsledky rozhodně stojí za to.
Nová učebna cizích jazyků překvapuje zajímavým uspořádáním prostoru.
Žáci pracují v systému Robotel.