Jste na stránce: Základní škola Archiv Články

  Zpět na výpis článků

Projekt 6. ročníku - Les v našem prostředí

Ve dnech 4.-5. května proběhl ročníkový projekt žáků šestých tříd, který splňuje průřezové téma environmentální výchova.

V prvním dnu se šesťáci prostřídali ve třech dílnách – ve třídě s interaktivní tabulí, ve školní dřevodílně a v počítačové učebně. Dvě vyučovací hodiny pracovali se dřevem. Měřili, řezali, obrušovali, smirkovali a výsledkem byla malá hrací kostka.

V počítačové učebně si sestavili svůj třídní „Keltský kalendář“. Co je to vlastně Keltský kalendář? V tomto kalendáři jednotlivé stromy horoskopu představují podobně jako ve zvěrokruhu vlastnosti, které mají lidé narození v tomto období. Žáci si srovnali, zda opravdu mají takové vlastnosti, jaké se přičítají stromům. Každá třída si vyrobila svou vlastní knihu.

Třetí dílna v učebně s interaktivní tabulí byla zaměřena na les a na vše, co s ním souvisí. Žáci si zasadili semínka smrku a borovice, procvičili se v určování stromů a keřů, určovali naše nejběžnější jarní byliny v lese, naučili se rozlišit lesní patra a přiřadit k nim zvířata. Dověděli se zajímavosti o některých cizokrajných rostlinách, např. o ebenu, mahagonu a bambusu, také o hustotě a tvrdosti dřeva, spočítali, kolik let mají stromy v učebně přírodopisu a vytvořili si třídní strom s letokruhy. Na závěr porovnali přednosti židle dřevěné a plastové a seznámili se s tím, jak se vyrábí tužka.

Druhý projektový den se uskutečnil v terénu - na myslivecké chatě v Dobré a v přilehlém lese. Na chatě si žáci ověřili své znalosti z oboru myslivosti, poznávali některé živočichy anebo jejich části těl. Určovali listnaté a jehličnaté stromy v lese, pojmenovávali jednotlivá lesní patra, v lesní hrabance vyhledávali drobné živočichy a pozorovali je lupou, porovnávali hlavní znaky stromů nahosemenných a krytosemenných, otiskli jejich kůru na papír a nakonec si ještě zahráli hru „Hmatavku“, kdy podle kůry stromů se zavázanýma očima určovali strom a cestu, jak se k němu dostali.

Součástí přírodovědného projektu byla i zeměpisná terénní praxe zaměřená na základy praktické topografie a orientace v terénu, žáci určovali světové strany, pracovali s buzolou a mapou obce Dobrá a orientovali se v okolní krajině.

I když nám počasí zcela nepřálo a terén nebyl zrovna nejlepší (vyhráli ti, kteří měli gumové holínky), tak si myslím, že se nám projekt velmi vydařil.

Ve zpětné vazbě 30 žáků odpovědělo, že se jim projekt velmi líbil a byli by rádi, aby se ještě nějaký opakoval. 24 žáků projekt ohodnotilo jako docela dobrý a také by ještě takový znovu chtěli mít a jen 2 žáci odpověděli, že to celkem šlo. Nejvíce se jim líbilo „hledání papírků“ (práce s buzolou), pak hledání brouků, některým se líbilo poznávání stromů, paroží, některým vše a některým to, že byli v přírodě.

Na závěr bych chtěla poděkovat členům mysliveckého sdružení Dobrá, kteří nám umožnili pobývat na jejich chatě.

Mgr. Květoslava Lysková, garant projektu



Vloženo: 13. 5. 2011

logo
Základní škola Dobrá,
příspěvková organizace

Dobrá 860, 739 51 Dobrá

Telefon: (sekretariát):
558 412 461, 734 802 097
E-mail: zsdobra@zsdobra.cz
Datová schránka: sjmfdf6

Zpracování cookies  

Používáme cookies k optimalizaci webových stránek a služeb.
  Nezbytné cookies (funkčnost stránek)
Cookies třetích stran   Youtube - přehrávání vložených youtube videí
  Google analytics - statistika návštěvnosti
Vše o cookies, které používáme.